„Dziwne jajka”, czyli szalone eksperymenty w gr. V
Dzieci już od urodzenia są badaczami i ciekawskimi odkrywcami. Uczą się przez działanie. Aktywność poznawcza jest dla nich rzeczą naturalną, wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Każda zabawa badawcza niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Najlepiej bowiem zapamiętujemy to, co nam się miło kojarzy. Działalność badawcza wywiera korzystny wpływ na różne sfery rozwoju dziecka, m.in. sferę aktywności twórczej. Rozwiązując problem różnymi metodami, zależnymi od poziomu rozwoju myślenia, dziecko prowokowane jest do wyciągania wniosków, szukania zależności, określania przyczyn i skutków. Zabawy badawcze, doświadczenia, eksperymenty są okazją do kształtowania się w umyśle dziecka nowych operacji umysłowych takich jak: analiza, synteza, porównywanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość. Święta tuż, tuż. Jednym z symboli Świąt Wielkanocnych jest oczywiście jajko. O tym, że jajko to nie tylko pokarm ale też świetny temat do zabawy i eksperymentów przekonały się nasze 4-latki. Jak zbudowane jest jajko? Jak odróżnić jajko gotowane od surowego? W jaki sposób można oddzielić żółtko od białka? Jak jajko dostało się do butelki? Czy jajko umie pływać? Czy jajko potrafi stać „na baczność”? Jak wyglądają jajka pozostawione w herbacie, kawie czy coli i co to ma wspólnego z zębami? Czy da się rozgnieść jajko w dłoni? Co dzieje się z jajkiem moczonym 24 godziny w occie? Na te i wiele innych pytań próbowały odpowiedzieć wychowankowie grupy V w drodze zabaw eksperymentalnych. Głównym celem przeprowadzonych zajęć było rozbudzenie u dzieci ciekawości otaczającym światem, nauczenie ich prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów oraz rozwijanie zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach badawczych.