Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Nauczyciele - specjaliści w roku szkolnym 2022/2023:
Aneta Larek - pedagog specjalny - kontakt  anetal100@wp.pl
Anna Kałużna - logopeda - kontakt  aniapawl5@gmail.com
Małgorzata Gaworska - Pietrzak - terapeuta pedagogiczny - kontakt  magapi@interia.pl
Magdalena Janiak - psycholog - kontakt  psycholog.janiak@gmail.com 


Informacja Towarzystwa Inicjatyw Obywatelskich
Uprzejmie informujemy, że Towarzystwo Inicjatyw Obywatelskich od dnia 03.10.2022r. do 31.12.2022r. rozpoczyna realizację zadania publicznego pt.  „Bieg po zdrowie. Dobre praktyki i poszukiwanie skutecznych rozwiązań”. W związku z tym w siedzibie Towarzystwa Inicjatyw Obywatelskich przy ul. PCK 13 można skorzystać z nieodpłatnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a wsparcia będą udzielać specjaliści, do których można zapisać się pod numerem telefonu:  63 240 61 93.  W załączniku wykaz dyżurów specjalistów . Zapraszamy do skorzystania z w/w nieodpłatnych porad.
Dyżury specjalistów TIO

Wielka moc - polecamy piękny film o więzi rodzica z dzieckiem

https://www.youtube.com/watch?v=mRQqZ7IMDyo&t=17s

Świat emocji mojego dziecka

Coraz częściej dopadają nas złe myśli dotyczące zaburzeń psychicznych u dzieci. Słyszymy o tym, czytamy, martwimy się…a jednocześnie mamy nadzieję ( a może złudną pewność?) że nas to nie
dotknie…Tłumaczymy sobie także, że nasze dziecko jest jeszcze za małe, że jeszcze nie może mieć takich problemów. Jeśli jesteś podobnym rodzicem lub chcesz być trochę bardziej świadomy-warto przeczytać ten artykuł Jak pomoc dziecku regulować emocje?

Ćwiczenia grafomotoryczne a sprawność manualna dziecka- dlaczego są tak ważne?

Pomimo tego, że pisanie na klawiaturze komputera jest niezbędną umiejętnością każdego człowieka to bez umiejętności szybkiego, wyraźnego i sprawnego pisania odręcznego trudno o sukcesy w późniejszym życiu, w szkole, na studiach czy w pracy. Bez sprawnego wycinania i operowania nożyczkami, tubką kleju, a nawet umiejętności sprawnego wyrywania kartki z klejonego bloku czy układania kartek „jedna na drugiej”, wsuwania kartki do koszulki…nasze dziecko w warunkach szkolnych może poczuć się bardzo niepewnie.

Należy wiedzieć, że sprawność manualna dziecka (specyficzna sprawność, zdolność dłoni, nadgarstków i palców do skomplikowanych i dokładnych ruchów)– zintegrowana oczywiście z szeregiem innych umiejętności – powinna być ćwiczona na długo przed momentem, kiedy dziecko zacznie naukę pisania. Bardzo pomocne okazują się w tej kwestii ćwiczenia grafomotoryczne. Warto więc włączać je do codziennych zabaw. Przedszkole obfituje w tego typu zadania. Wspierajmy zatem nasze dzieci w domu w tym zakresie. Zwłaszcza, że są to zadania niezwykle przyjemne, a z odrobiną pomysłowości, niezwykle rozwijające wyobraźnię! Dlaczego grafomotoryka jest tak ważna i jakie ćwiczenia grafomotoryczne warto wykonywać już od najmłodszych lat?

Grafomotorykę można zdefiniować jako umiejętność rysowania i pisania. Aby dziecko ładnie pisało i rysowało, najpierw musi opanować koordynację wzrokowo-ruchową, nauczyć się ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych oraz naśladownictwa. Dobrym sposobem na wykształcenie u dziecka sprawności manualnej są różnego rodzaju zadania, które może wykonywać wraz z rodzicami: prawidłowe trzymanie sztućców i nauka jedzenia, odkręcanie butelek, pomoc w kuchni – wałkowanie ciasta i wycinanie ciasteczek, a także zapinanie guzików, zapinanie i odpinanie kurtki, zakładanie butów,sznurowanie…itp. To teraz pytanie? Kto cierpliwie pozwala dziecku na wymienione wyżej czynności, nie przerywając, nie wyręczając i nie krytykując? Pozwalając nauczyć się?

Efektywne ćwiczenia grafomotoryczne, które przygotowują dzieci w wieku przedszkolnym do późniejszej nauki pisania to np.:

  • zabawy plasteliną, modeliną, ciastem czy masą solną: wałkowanie, ugniatanie na płasko, lepienie różnorodnych kształtów
  • samodzielne zapinanie guzików sweterka, koszulki czy kurtki, a także sznurowanie butów
  • układanie klocków: dla młodszych dzieci dopasowywanie kształtów klocków do odpowiednich otworów, dla starszych: budowanie domków, wież i innych konstrukcji
  • różne ćwiczenia rysunkowe: rysowanie po śladzie, rysowanie i odwzorowywanie kształtów i szlaczków, uzupełnianie rysunków tematycznych, kolorowanie z użyciem umówionych wcześniej kolorów
  • wycinanki o określonych kształtach czy wzorach (trzeba pamiętać o odpowiednim rozmiarze nożyczek)
  • układanie kolorowych puzzli dopasowanych do wieku dziecka

Kartka i kredki, choć pomocne, z pewnością nie są jedynymi rekwizytami, które pomagają w harmonijnym kształtowaniu dziecięcej grafomotoryki. Wykorzystujmy wszystko to co mamy pod ręką-patyczki do uszu, nakrętki, gumki recepturki, wykałaczki, patyczki do lodów, sznurki, kulki, opakowania i „odpady pocztowe” (polecam folię bąbelkową!)…niech rączki robią, drą, gniotą, układają, łączą…nich tańczą grafomotorycznie! Szukajmy wszelkich zadań typu :połącz kropki,dorysuj,przejdź labirynt,znajdź właściwy ślad,połącz, dorysuj symetrycznie,pokoloruj...

Zadania dla dzieci do wykonania wraz z rodzicami

Pedagog specjalny