Hodowla fasolki w grupie I
Rosła…rosła.. i urosła. A w międzyczasie doglądaliśmy, pielęgnowaliśmy i obserwowaliśmy to małe, tajemnicze nasionko fasolki. A doświadczenie to, przeprowadziliśmy w ramach projektu „Od fasolki do fasolki”. Dzieci poznały etapy wzrostu i rozwoju rośliny oraz wpływ warunków na jej rozwój. Oprócz przeprowadzenia samego eksperymentu, utworzyliśmy karty i dzienniczki obserwacji. Kto chciał, mógł nadać imię swojej fasolce. A zaczęło się tak: przygotowaliśmy przeźroczyste pojemniki (słoiki) z wodą, na które za pomocą gumki recepturki lub tasiemki przymocowaliśmy gazę i ułożyliśmy nasionka fasolki. Czekaliśmy i obserwowaliśmy. Fasolki najpierw napęczniały, potem pękały łupinki, następnie pojawiły się kiełki i korzenie. W kolejnych dniach wypuściły łodyżki i pędy, z których rozwinęły się liście. Nasze ziarenka wyrosły na piękne rośliny. Przez ok. dwa tygodnie hodowli mogliśmy zaobserwować, jakie warunki potrzebne są do rozwoju rośliny i jak na nią wpływają. Nasze spostrzeżenia notowaliśmy w dzienniczku obserwacji. Mimo podobnych warunków, nie wszystkie fasolki kiełkowały i rosły w tym samym tempie. Zaobserwowaliśmy, że potrzebują do wzrostu światła, ciepła, nagrzanego słoneczkiem parapetu i odpowiedniej wilgoci. Ułożenie nasionka na gazie też miało wpływ. Teraz czeka nas kolejny etap projektu: nasze roślinki możemy przesadzić do ziemi w doniczkach. Są tak wysokie, że musimy zrobić podpórki, aby się nie złamały pod wpływem swojej ciężkości. Kiedy przyjdą cieplejsze dni, wysadzimy nasze fasolki do ogródka i będziemy czekać na plony. Fasolka to naprawdę tajemnicze nasionko.