Każdy swoje imię ma… - grupa VII
Pięciolatki grupy VII rozpoczynają swoją przygodę z literkami. Za punkt wyjścia obraliśmy własne imię według metody nauki czytania dr Ireny Majchrzak. To alternatywna metoda bardzo przydatna dla nauczyciela oraz łatwo akceptowana przez dzieci, której nadrzędnym celem jest aktywizowanie młodego człowieka. Imię dziecka jest słowem otwierającym świat pisma. Słowo – klucz, za pomocą którego dziecko może w sposób dla siebie najłatwiejszy i najbardziej naturalny odkryć strukturę pisma czyli relację między wyrazem napisanym a słowem mówionym i relację brzmieniową między literą a fonemem. W akcie inicjacji dziecko otrzymuje ogromny ładunek wzruszeń i wiedzy. Każde dziecko otrzymuje swoje własne słowo, specyficzną kombinację liter, tę właśnie która oznacza małą istotę o szczególnym imieniu .Od początku dziecko wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter. Odimienna metoda nauki czytania to zabawy, gry, układanki... prowokujące dziecko do odkrywania na drodze samodzielnego rozumowania logiki alfabetycznego szyfru. Celem zajęć minionego tygodnia było: utrwalenie imion kolegów i koleżanek oraz ich nazwisk, zdrobnień związanych z imieniem, globalne czytanie nazw imion, wyszukiwanie takich samych liter w zapisanych imionach, analiza sylabowa imion dzieci, doskonalenie umiejętności posługiwania się swoim imieniem i nazwiskiem oraz rozpoznawanie ich w grupie innych imion, rozwijanie umiejętności opowiadania o własnych zainteresowaniach i upodobaniach oraz doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, wzrokowej i ruchowej. Nauka liter, jak widać na załączonych zdjęciach wcale nie musi być nudna. Wystarczy, że podejdziemy do tego tematu we właściwy dla dziecka sposób – zabawowo.