Kotek, piesek, chomiczek…, czyli nasze domowe słodziaki – gr. V
Ostatni tydzień maja w grupie średniaków upłynął pod hasłem: „Nasze domowe zwierzaki”. Temat ten jest dzieciom szczególnie bliski, ponieważ zwierzęta już od dawna są integralną częścią wielu rodzin. Zbliżyły się do człowieka tak bardzo, że dołączyły do grona najlepszych towarzyszy i przyjaciół. W wielu rodzinach od pokoleń dzieci wychowują się w towarzystwie zwierząt. Zarówno te domowe, jak i hodowlane pomagają maluchom lepiej poznać świat przyrody, a przede wszystkim pozytywnie wpływają na ich wszechstronny rozwój. Bliski kontakt z ukochanym zwierzakiem: psem, kotem, chomikiem czy papużką sprawia, że dziecko nabywa i rozwija umiejętności, których punktem wyjściowym są uczucia: empatia, miłość, przyjaźń i przywiązanie, odpowiedzialność, troska, a także radość i smutek. W przypadku, gdy ukochane zwierzątko choruje lub umiera dziecko uczy się godzić ze stratą przyjaciela, przeżywać rozłąkę i śmierć. Takie doświadczenia uczą więc pokory wobec pojawiających się w życiu trudności i kłopotów. Posiadanie psa lub kota nie tylko wpływa dobroczynnie na rozwój emocjonalny dzieci, ale również znacznie obniża ryzyko pojawienia się alergii. Udowodniono, że nienarodzone dzieci jeszcze w łonie matki nabierają większej odporności na alergeny, jeśli zwierzęta były obecne w miejscu zamieszkania przyszłej mamy. W związku z powyższym, na specjalnej lekcji przyrody gościły u nas w grupie czy to fizycznie, czy mentalnie: chomiczek Vici - Perełka, chomiczek Oliwki - Basia, kotek Lenki, piesek Poli – Skalpel, kotek Jemisia – Lakuś, piesek Igorka – Kaja, piesek Jędrusia – Bella, piesek Paulinki – Zołi, piesek Dorotki – Tośka… Dzieciaki wiele wiedzą o swoich zwierzakach, chętnie dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniami i radością z ich posiadania. Dziękujemy za tą wartościową lekcję przyrody.